lördag 24 september 2011

Mat

Japp.. då är det dags att skriva om mat igen. Vi är ju som jag skrivit förut ett hushåll som äter en hel del ute. Igår var det dags igen. Jag och sambon gick ut med tre av hans svenska kollegor här nere i Modena. Den ena av dem hade planerat matställe, så det var bara att följa med. Naturligtvis skulle vi också äta modenas "nationalrätt". Dock har jag ingen som helst aning om vad det hette, för han sa något om gnocci... men den gnoccin och vad jag relaterar till gnocci var inte det minsta likt. Man kan väl beskriva det som någon form av tapas... två olika sorters bröd (och det var dessa bröd som tydligen var nationalrätten), och det ena såg ut som pyttesmå scones eller nåt liknande, och det andra brödet var friterat och såg ut som en puffkudde eller nåt sånt. Till detta serverades det olika sorters kallskuret kött (två olika sorters skinka och en eller två olika sorters korv), ostar, lardo (vilket är rent fett... späck kan man väl även kalla det), marinerade och stekta lökar samt råa grönsaker. Till dessa grönsaker skulle man dessutom göra en sorts dipp, på grovsalt, balsamvinäger och olivolja. Det smakade faktiskt jättegott, och nyfiken som man är var man ju tvungen att provsmaka av allt. Dock hoppade jag över lardon.. har inte gillat att äta fett på kött sedan måååånga år tillbaka, och då vill jag definitivt inte äta rent fett heller. Jag kunde ju dock inte äta så mycket, men fick ner ett vanligt bröd med lite pålägg på och 3/4 av det andra fritterade brödet. Till detta var det vanligt rödvin för mig och lambrusco för alla gubbarna. Lambrusco är då också rödvin, men som görs lokalt här någonstans i trakten. Det speciella med lambrusco är att det är kolsyrat, och det är inte bra för min lilla magge att dricka. Efterrätt var det ju också naturligtvis... och det blev en semifreddo tror jag det var.. och den smakade kokos. Jag kunde inte äta upp allt, dels för att jag var proppmätt och dels för att det var lite för sött för min smak.
Trots det faktum att det var tapasliknande mat vi åt, så var det ändå väldigt tung mat. Jag mådde rätt dåligt senare på kvällen, med magknip och åååh-anfall på dass. Menmen... nån gång ibland så får det faktiskt vara värt med sådana saker också. :)

Ikväll var vi dessutom ute på stora köpcentret och veckohandlade. Fy så mycket folk det var där och trängdes. Kändes som att halva Modena kommit på att oj, det är lördagskväll och affärerna är inte öppna i morgon, bäst vi åker dit nu på lördagskvällen. Det var ju lite problematiskt att ta sig fram emellan hyllorna kan man ju säga. Men vi fick nog allt, eller det mesta vi skulle ha i alla fall, så nu klarar jag mig här hemma medan sambon är i USA nästa vecka. En sak som jag tycker är lite rolig, är att det finns ett väldigt litet utbud av ketchup i mataffären. Italienare har ju en tendens att bli väldigt förnärmade om man vill ha ketchup på pastan och så vidare. Men det finns några sorters ketchup i alla fall.. Bland annat denna fabrikant... :P Donken-ketchup. Inte illa det alltså.. :P Det finns donken-majonäs också. Jag kan inte annat än att tycka att det är hysteriskt roligt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar