måndag 19 september 2011

Matportioner

Efter att jag gjort min operation, kan jag ju som bekant inte äta så mycket. Då magsäcken är omformad till ett smalt rör, som rymmer ca 2,5 dl, blir det inga stora portioner mat direkt. Det är väl vad som ryms i ett vanligt dricksglas har jag för mig. Egentligen ganska perfekt (i alla fall för min del), då jag ändå kan äta i stort sett allt, och jag kan äta tills jag är mätt. Så jag känner att jag inte behöver försaka något egentligen. Sedan är ju bör och gör lite skilda saker. Jag bör ju äta väldigt näringsrik mat, men det är väl kanske inte alltid det följs så noga. Jag försöker dock att inte slarva med proteinerna i alla fall, men det känns som att här i Italien, är det först och främst kolhydrater som är i fokus.

Det blir ju en del utemat, och det är ju kanske inte alltid det bästa. Men det är sådana vårt hushåll är. Nu ska jag nog ta och skriva ner ett par fraser, så jag i alla fall kan be om halva portioner när vi äter ute. Nu är det ju inte så att vi äter ute jämt för vi lagar ju faktiskt en del mat hemma också, så det är ju inte det alltså. Igår var det till exempel en av de stora favoriterna i hushållet som det bjöds på. Eller bjöds på.. det var ju jag som tillagade det. Tacogratäng... mums alltså! Och beroende på vilken dietplan man slaviskt följer så är det mer eller mindre nyttigt. ;) I alla fall. Har märkt att det här nere i sydeuropa är lite svårare med det där att handla på söndagar. Vi åkte runt i hela Modena igår eftermiddag för att hitta en öppen livsmedelsbutik... utan resultat. Det var till och med så illa att vi fick åka till en pytteliten grannby (som visserligen tillhör Modena, men ändå är en egen by), och där hittade vi ett pyttelitet köpcentrum (typ 5 affärer + mataffär) som var öppet. Yeeey tyckte vi. Det enda vi skulle ha egentligen var purjolök till gratängen. Går säkert att göra även utan purjo, men jag vill gärna ha det, då jag älskar den där långa, smala löksorten. Så tänker man efter blev det nog en ganska dyr purjolök. ;)

Det blir ju alltid en massa mat över också, och efter operationen i synnerhet för min del. Så när vi var klara med vårt ätande var det till att plocka fram de nyinköpta plastburkarna från Ikea, som passande nog rymde 0,3 L (3 dl), och hälla upp portioner. Vi gjorde 3 portioner till mig och 2 portioner till sambon. Helt perfekt. Denna vecka får jag nog ta och börja äta av mina infrysta portioner dock... Känns som vi inte får in så mycket mer i frysen snart. Eller så får det bli att vi lagar mat denna vecka också, så kan jag äta mina färdiga portioner nästa vecka, när sambon ska lämna mig själv för första gången här nere. Själv om dagarna har jag ju vart nu med, när han vart på jobbet, men då ska han iväg till USA eller Kanada, så då blir jag ju helt allena här även på kvällarna. Och hur trist är det inte att laga mat till sig själv? :) Jag tycker i alla fall det är roligare att laga mat till någon annan. Bilden visar mina 3 matportioner, och som synes så är de inte heller fyllda till bredden, så det kanske är 1,5-2 dl i dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar