fredag 30 september 2011

Ferrarimuseet

 
Jag kom på att jag glömt (eller inte orkat) blogga om min första utflykt här i Italien. I tisdags åkte vi till staden Maranello och till Ferrarimuseet som ligger där. Med vi, menar jag då att det var en frivillig aktivitet genom skolan. Vi åkte buss från busstationen här i Modena, och knatade av en bit ifrån Museet. På vägen mot museet, började man verkligen fatta hur stort Ferrari är i den staden. Bara på den gatan var det väl 2-3 uthyrare av ferrari, där man alltså kunde testköra för en peng. Det var andra företag som också drog nytta av ferrarinamnet, till och med ett kafé hette ferrari. Jag säger då det.. ;)

Denna fastnade jag för!
Museet var ganska litet, men det var en hel del bilar uppradade där. Några som till och med jag tyckte var väldigt läckra. De flesta av bilarna var röda (konstigt!) men det fanns två läckra bilar i andra färger.. en silverfärgad sak och en knallgul sak. Den knallgula föll mig väldigt mycket i smaken faktiskt. Det fanns också F1-bilar uppställda i ett särskillt rum där det dessutom stod en massa pokaler som Ferrari vunnit genom åren. Det var inte lite pokaler kan tilläggas!

 
När jag var klar med min rundvandring tog jag ett kik i ferrarishoppen. Hittade ett par skitsnygga solbrillor... kostade bara 120... EURO!! Tyckte inte riktigt det var värt det. Sedan fanns det ju de som var dyrare, men ändå.. 1200 spänn för solbrillor... då ska de va jäkligt speciella. Men jag måste säga att jag såg jäkligt bra ut i dem. ;)

Vi gick också bort till testbanan för att se om vi fick se någon testkörning.. vi var en bit ifrån banan när vi hörde att de körde där.. men när vi kom fram, verkade det som de slutade.. så vi fick inte se någon action på banan. Var ju lite synd faktiskt.. De enda rullande ferraribilarna vi fick se, var vanligt folk som antingen hyrde eller ägde ferraribillar och körde runt med.


När vi sedan gick mot busshållplatsen igen såg jag en tjej som dessutom hade en ferrarimobil. Mobil som i mobil-telefon alltså. Liite coolt faktiskt. Var lite imponerad. När vi stod och väntade på bussen sedan, var det "utsläpp" från ferrarifabriken. I Sverige ser man folk i blåställ eller liknande färger när det är utsläpp... här kom det massor med rödklädda människor. Lite annorlunda och väldigt roligt att se. :) Nu hoppas jag bara att det kommer bli en utflykt till lamborghinimuseet också. Då lär jag nog bli lite mer exhalterad än vid ferrarimuseet faktiskt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar