torsdag 3 november 2011

polisstopp igen

Att köra bil här nere i Modena känns lite som ett självmordsuppdrag (och jag har hört att det är ännu värre i södra Italien), så jag vägrar helt enkelt att köra här. Självbevarelsedrift eller överlevnadsinstinkt kan man nog kalla det, så all körning överlåts åt sambon. Inte för att jag blir lugnare av det direkt, för hjärtat hoppar nästan ur kroppen och jag sitter och panikbromsar på min låtsaspedal på passagerarsidan. Nåväl...

...idag åkte vi till Bologna och Ikea (för ovanlighetens skull). Hushållet hade slut på senap, och det dög inte med vilken senap som helst. ;) Det blev ju som vanligt när man är på ikea, lite mer än vad man räknat med från början, men det blev bara "botega svedese" idag i alla fall. När vi sedan passerat betalstationen för att komma ut på motorvägen hem igen, blev vi stoppade av polisen. Andra gången på en månad, och på nästan samma ställe dessutom. Förra gången blev vi stoppade på andra sidan betalstationen... dvs när vi skulle IN till Ikea. Polisen fick sambons körkort och bilens papper och gjorde sitt. Inga problem i alla fall, men en sak reflekterade jag över. Det var ingen barskhet i polisens röst alls, utan ren vänlighet. Och det är ju ganska trevligt att höra faktiskt. Nu finns vi i alla fall med i deras statistik igen, så nästa gång vi har vägarna förbi betalstationen vid ikea i bologna, så blir vi säkerligen stoppade både på inresan och utresan.. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar