onsdag 9 november 2011

Smaklökarna dansade street-dance

Italiensk mat i all ära, men ibland saknar man svensk mat. Förra veckan lade jag in en beställning hos en icabutik som levererar till utlandet. De hade en hel del i sitt sortiment man kunde välja mellan, däribland kaffekapslar till tassimomaskinen och vissa färskvaror. Då sambons kära kaffe nästan var slut så passade det ju ypperligt att lägga en beställning med lite gott och blandat i. Något som jag längtat ihjäl mig efter var dillchips, så det fanns såklart med i 10-kilos kartongen som levererades till dörren. Jag packade upp alla varor, ställde in det som skulle ställas in i kylen och öppnade den efterlängtade chipspåsen. Tror det måste vara något riktigt svenskt med dillchips, för här nere finns det definitivt inte. Det är i alla fall något väldigt speciellt med den där blandningen av dill, gräslök och salt. Plockade fram en liten näve chips, typ 10-15 stycken, och när den första landade på tungan så tror jag faktiskt att mina smaklökar dansade street-dance av lycka. Kände hur de popade, lockade, free-stylade och andra termer som används just inom den typen av dans. Äkta lycka! Nu finns det väl kanske en del som förfäras över att jag som magsäcksopererad sitter och äter chips. Skillnaden nu mot förut, är att jag har ett stopp. Mina 10-15 chips var fullt tillräckligt. De stillade suget och efter att dessa var uppätna så var det bra. Inget fortsatt sug efter dem alltså. Så nu är påsen igenbommad och ligger i en av kökslådorna. :)

Efterlälngtad macka!
En stund senare blev det i alla fall ett ordentligt mellanmål; Knäckemacka med bredbar leverpastej och en tesked bostongurka ovanpå det. Det var inte heller fel kan jag säga. Så gott så gott. Bilden ser kanske inte så aptitlig ut, men den satt i alla fall som en smäck i kistan. Leverpastej är ju dessutom bra källor för järn och B12, sånt där som viktopererade inte kan få för mycket av, har jag hört! ;)

Eftersom det inte heller här nere i Italien går att få tag på ättika, var dessutom en av tetrasvenskarna så vänlig och köpte ett par flaskor till mig. Så när sambon kommer hem på fredag tänkte jag bjussa på ungsstekt falukorv, potatismos och egenlagad pizzasallad (här används ättikan då, ifall någon undrade). Jag ska också lägga in lite sill, nu när jag för andra gången besvärat svärmor med receptet. Jag är inte direkt någon sillmänniska, men detta recept var faktiskt jättegott. Eventuellt blir det till att lägga in en extra burk också... var visst någon belgare på tetrapak som älskade sill, och sambon lovade bort lite till honom. Nåväl. Gör inte mig något.. då har jag ju något att göra i en sådär 10 minuter i alla fall. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar