onsdag 5 oktober 2011

grammatik

När man lär sig ett nytt språk är det såklart viktigt att lära sig det grammatiska också. Håller för tillfället på och kikar lite på italienska verb, och minns ramsan man lärde sig i skolan: "Verb är nåt man gör - till exempel går och kör". Bra.. lätt att komma ihåg. Nu då, när jag ska lära mig ett nytt språk, upptäcker jag att jag måste kunna mycket mer grammatik än "substantiv är namn på ting, tex boll och ring, adjektiv är nåt man är tex rund och kär, verb är nåt man gör, tex går och kör". Jag måste veta vad alla dessa tempus heter... exempelvis reflexiva verb. Vad sjutton är det för nåt? Jag har inte den blekaste. Får sitta med wikipedia eller liknande sidor och söka mig igenom vad det är för något jag ska lära mig. Skulle nog behöva en intensivkurs i svensk grammatik egentligen... eller repetition i alla fall. Var ju länge sedan man hörde talas om sådana grejor i skolan ju...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar