tisdag 13 mars 2012

Ikeabesök och kvällens mat

Igår vart det dags igen. Ännu en tripp till Ikea. Fast den här gången var det inte bara för att inhandla mat från botega svedese, utan det var möbelinköp på listan också. Först och främst behövde vi en golvlampa i vardagsrummet. Det blev en dubbellampa... ena lyset riktas uppåt och det andra kan man rikta åt vilket håll man vill. Det är rätt bra att ha när jag sitter och virkar, och speciellt på kvällarna. Sedan för att det annalkande besöket inte ska behöva sova på soffan i en veckas tid, så införskaffade vi också en bäddfåtölj. Praktiskt, då det knappt tar någon plats ihopfälld. Det är ju ingen superlyxsäng direkt, men vad fasen, det får duga att sova i någon vecka då och då för eventuella besökare.


Det blev ju lite mat inhandlat också, naturligtvis. Sambon ska ju ha sin kaviar när han är hemma. Sedan blev det lite laxbitar, både laxfiléer och en bit varmrökt lax. Vad underbart. Det ska jag kalasa på någon gång när jag är ensam hemma. Sambon gillar inte lax, och speciellt inte varmrökt lax, så den får jag ha alldeles för mig själv. :) Vi köpte också ett par flaskor påskmust. Och då ikea slutat med andra varor än sina egna märken, så var det "Ikea-must". Jag måste säga att det var ju inte apotekarnes, men det slank ner ändå. (Eller så var det samma leverantör som gör apotekarnes, fast hällt på annan flaska).


Ikväll så fick jag äta middag i min ensamhet. Eller det var självvalt. Sambon följde med en kollega från Sverige ut och käkade, så förmodligen blir det pizza för hans del. Själv provade jag på ett recept jag läst på ett par bloggar; "Low-carb-onara" En carbonara utan pasta, och därav en rätt med lågt kolhydratsinnehåll. Vitkål, panchetta och champinjoner blev det för min del, och till det tillsattes en skvätt grädde och ett ägg, samt lite vitpeppar. Det såg lite skumt ut, och ägget var jag nog lite för långsam med att vispa ut, då det koagulerade och bildade några klumpar, men jag måste säga att det smakade riktigt gott. Så nu har jag lunchen klar till i morgon också. Helt perfekt. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar