måndag 26 mars 2012

le tartarughe

Nu har jag lite tid att sitta ner och blogga lite. Svärmor sitter på balkongen och solar, och jag, jag sitter framför burken och uppdaterar mig om vad som händer i vännernas liv.

I torsdags tog jag och svärmor en promenad och gick omkring i en av parkerna här i närheten. Stora grönområden, volleybollplaner och två dammar. Vid den ena dammen satt det en del folk och fiskade. Jag vet inte om de fiskade för att få napp, eller om de fiskade för fiskandets skull... för det såg inte ut att finnas någon fisk i den dammen. Fast i så fall är det ju lite konstigt att man agnar kroken... men det kanske man gör även om man fiskar för fiskandets skull?
När vi kom till den andra dammen, såg vi en sköldpadda. Jag var helt övertygad om att den var utsnidad i trä. Men helt plötsligt så RÖR den på sig. Jag blev som ett litet barn, helt till mig av glädje. Sköldpaddor gillar jag... ingen päls som irriterar i min näsa och i mina luftvägar, och när man nu får se levande sköldpaddor utomhus, så gjorde ju det min dag kan jag säga. Det bodde ju inte bara en i dammen heller, utan jag vet inte hur många det fanns där. Men det var i alla fall jätteroligt att se.

 
 Bilden ovan, den första sköldisen vi såg... ligger och har det riktigt gött i solen. 

 Titta mamma, jag kan också simma! :) Jag förmodar att det var en mamma och en unge. De var så söta... duttade varandra på nosen emellanåt. :) 

 Familjeträff 

Släktträff. Hur många sköldpaddor kan du se på bilden? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar