torsdag 2 februari 2012

snö, snö, snö

Idag blev det en extra sovmorgon, då jag mer eller mindre tvingades upp innan sju för att försöka hjälpa sambon att komma iväg till jobbet. Vår innergård är varken skottad eller plogad så han hade fastnat med bilen. Det var bara att sätta igång att putta. Det tog sin lilla stund, men han lyckades puttra iväg tillslut. För min del blev det att krypa ner i sängen en stund till. Sov visst lite längre än vad jag räknat med, då jag slog upp ögonen ett par minuter efter 11 igen.

Jag hoppas verkligen sambon kommer iväg och kan köpa snökedjor idag, så jag slipper att gå ut och putta in bilen i garaget idag igen, för det fick jag ju göra igår när sambon kom hem. Snökedjor skulle ju hjälpa endel i alla fall. Fast vem vet.. det stora köpcentrat i närheten av hans jobb kanske har stängt. Det fick jag höra att de hade igår, och anledningen var för att det snöade...

Jag hade nog inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att det kunde vara sådant här väder här, trots att vi bor i den norra delen av Italien. Börjar lite smått misstänka att jag är någon form av snömagnet. ;) Men när vi flyttade ner till Skåne, så fick man höra om hur milda vintrarna var, det hade knappt varit någon snö på 10 år där nere... Kommer inte ihåg hur det var första vintern... men vintrarna 09-10 och 10-11 var inte att leka med. Det kom hur mycket snö som helst, och kallt som satan var det emellanåt. Kävlinge var i och för sig väldigt bra på snöröjning, men Malmö till exempel var katastrof. Och efter vad jag såg igår på min promenad, känns Modena mer som Malmö än som Kävlinge när det gäller snöröjningen...

2 kommentarer:

  1. Kom till Kävlinge då, för här är minimalt med snö nu. Men minus 11 imorse. Annars låter snökedjor vettigt i det läget. Men köper ni så lär all snö försvinna dagen efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anar jag att du vill ha snö? ;) Ja, risken finns väl att all snö försvinner när vi väl införskaffat kedjor. Fast eftersom det snöat i princip nonstop i 2 dygn nu så känns det inte som att det försvinner i första taget. :)

      Radera