tisdag 3 januari 2012

En krabat

Dagens ord är då " en krabat".

Jag följer lite olika bloggar, och en av dem är en man, som bloggar om att han blivit pappa, men även innan krabaten nedkom, så bloggade han om att han skulle bli pappa. Det är säkert inget ovanligt med det, men han är i medelåldern och hade enligt vad jag tolkat hans inlägg som, inte trott att det skulle hända. Men sedan kom den ena förändringen efter den andra i hans liv, och helt plötsligt stod han i en ny situation, där han faktiskt skulle bli pappa för första gången. Man fick i hans blogg följa såväl krabatens utveckling som mammans tillstånd och pappans känslor. Födelsedatumet var beräknat till den 19:e november, och någon månad innan due-date, utlyste den stolta blivande fadern en tävling där man kunde vinna en trisslott. Dessutom hade han också uppsatt på bloggen en undersökning om vad man trodde det skulle bli för kön på krabaten.

Nu kanske jag ska förtydliga lite och tala om att mamman och pappan kallade krabaten för "Klimpen", men eftersom detta ska vara ett inlägg om en krabat, så kallar jag den i mitt inlägg för just krabat.

I vilket fall, jag kryssade i att jag trodde det skulle bli en flicka i undersökningen. Tänkte att jag även skulle medverka i tävlingen. Då jag inte själv har barn, kände jag inte till direkt någonting om statistik eller sådant om beräknade datum kontra faktiskta datum för födsel, så jag tänkte helt enkelt tillbaka på min egen beräknade dag kontra födelsedag. Jag var beräknad till den 17:e januari men ville inte titta ut förrän den 21:a januari. Det är en skillnad på 4 dagar. Så i tävlingen tog jag helt enkelt de fyra dagarna jag själv hade, och tillsatte en extra dag, så jag tippade på att krabaten skulle födas den 24:e november. Sedan var det bara att vänta. En efter en blev utslagna ur tävlingen, och när den 19:e november kom, kände jag mig faktiskt helt lugn. Det var som att jag redan visste att det inte skulle bli någon krabat förrän den 24:e. Mycket riktigt. Värkarna satte igång sent på kvällen den 23:e och vid femtiden på morgonen nedkom den lilla krabaten, flickan Emelie.

Vi var tre som hade gissat på födsel den 24:e och utslagsfrågan hade varit vad vi gissade på att krabaten skulle väga. Där spikade jag inte riktigt, utan det var en annan person som var närmare. Men den stolta pappan kände sig så lycklig, så att alla vi som gissat på krabatens födelse till den 24:e fick var sin trisslott. Min lott skickades till mina päron i Skövde, så att jag kunde skrapa den när jag kom till Sverige. Det var faktiskt en vinst på den, i form av 25 kr. Så det blev en ny lott. På den lotten vann jag också, fast 2 x 25 kr. Hade tänkt att ta ut två nya lotter där också, men sedan åkte jag till Eskilstuna för att fira jul. När jag sedan kom tillbaka hade min mor slängt min lott, i tron att det inte var någon vinst på den... fick två nya av henne som kompensation, men på dem var det minsann ingen vinst. Så jag beskyller henne lite skämtsamt för att brutit min "winner streak". Men det viktiga i historien är ju faktiskt att det var vinst på den lott som den lilla krabaten lyckades vinna åt mig, ;)

Om ni är nyfikna på bloggen, så kan ni nå den genom att klicka HÄR

1 kommentar:

  1. Hej Skrev ett inlägg här igår men det kom visst inte fram.
    Vill bara tacka för att du skriver om vår lilla krabat, klimp eller numer kallad prinsessa. Kärt barn har många namn :)

    Är förkyld å är det för första gången. Vi föräldrar går som på nålar.
    Hoppas det är bra i Italien för här blåser det storm och regnar. Inte skönt.

    SvaraRadera