söndag 29 januari 2012

Gastronomiska veckor

Nu har man varit hemma i Italien i ett par dagar efter nästan 2 veckor i Sverige. Så nu är det dags att ta tag i maten igen efter att ha ätit ute i 13 dagar, både till lunch och middag. Nu har maten i och för sig inte varit den absolut sämsta, men ändå. Jensens böfhus blev en av mina favoriter. Hittade en maträtt som passade precis lagom för min lilla mage; deras "fitnesskyckling".  Bilden nedan visar hur min tallrik såg ut efter ett sådant mål. Det händer i princip aldrig numera när man äter ute att tallriken nästan är helt tom. Runt 100 gram kyckling och lite rostade grönsaker. Perfekt size!


Annars blev det varmrökt lax en dag (sååå gott), ärtsoppa en dag och skånsk kalops en dag. Jag har ingen aning om vad skillnaden mellan vanlig kalops och skånsk kalops, men jag har en misstanke om att antalet pepparkorn kan vara en av dem... Är inte van vid en tallrik kalops där man tröttnar på att räkna pepparkorn när man kommit till 30... Det man ser på bilden (om man förstorar den) är bara en bråkdel liksom...

Helgen tillbringades i Skövde, där jag passade på att fylla 30+. Även där var det utemat som gällde, då jag tyckte att mamma skulle få en helg utan matlagning. Det blev en liten familjesammanslutning på stammisstället till födelsedagslunch hem till mamma efteråt för lite tårta. Blev en liten bit för min del, och den var riktigt god. Frisk i smaken av citron och inte så himla söt. Supergod var den i alla fall. :)

På kvällen bar det ut till centrum och till en trevlig restaurang med syster och bästa vännerna. Hade en verkligt underbar kväll med mycket skratt och prat. Det fastställdes vissa saker under denna kväll också, och det ska bli intressant att se personers reaktioner sedan när det är dags att avslöja detta. *hehe* Kan ju säga att det inte är något för min del som fastställts utan för vännernas.

Väl tillbaka i Malmö blev det faktiskt hemlagad mat en dag, då vi åkte över till vänner en kväll. En annan tillbringades med homiesarna från klassen i Malmö. Även det var en supertrevlig kväll. :)

Men nu är det i alla fall skönt att vara hemma igen, där man själv kan styra över maten igen. :) Borta bra, äta ute är nice, men hemma är ändå alltid bäst! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar